CO POTŘEBUJE VAŠE DÍTĚ DO ŠKOLKY
 
Domácí obuv: dejte dítěti pohodlnou obuv, kterou si dokáže samo nazout a která se nevyzouvá. Nejsou vhodné nazouváky ani pantoflíčky. Dbejte, aby byla zdravotně vyhovující.
 
Obuv na pobyt venku: tenisky nebo sandálky, v chladnějším počasí teplou nepromokavou obuv.Oblečení dětí ve školce: děti se při hře nejlépe cítí v pohodlném oblečení( tepláčky, trička, zástěrky nebo šatičky).
 
Sportovní oblečení na pobyt venku: děti se mohou lépe pohybovat, pokud budou mít vhodné sporovní oblečení. Při pobytu venku je dětem nejlépe v teplákové soupravě( kraťasy, triko), při chadnějším počasí v šusťákové soupravě, která je odolná vlhkosti. Dbejte na pokrývky hlavy v létě i v zimě.
 
Při nahlášení na sportovní aktivity je potřeba batoh, pití, přezůvky. 
 
Oblečení na odpočinek: pyžamko.
 
Hračky: ve školce máme dostatek hraček, proto není nutné nosit hračky do školky. Vyjímkou může být plyšová hračka nebo polštářek, na ktrerou je dítě citově vázané při usínání a jako vzpomínka na rodiče.
 
Na cvičení: Děti, které jsou nahlášené na jumpin, nebo pohybové aktivity - batoh, pití, přezůvky, vhodné sportovní oblečení 
 
Svým dětem pomůžete, když jim dáte takové oblečení, které si z větší části zvládnou obléknout samostatně a zároveň nebudou mít strach se ušpinit. Pro jistotu svou i dětí, dejte do igelitové tašky náhradní oblečení. Nehoda se může stát každému.
 
 
VŠECHNY VĚCI MUSÍ BÝT OZNAČENÉ I OBUV MUSÍ BÝT PODEPSANÁ!
 
PROSÍME, ABY DĚTI BYLI V MATEŘSKÉ ŠKOLE NEJPOZDĚJI DO 8:30.
 
ŠKOLNÉ JE 500KČ, PLATÍ SE VŽDY DO 15 DNE V MĚSÍCI U PANÍ UČITELKY - PŘEDŠKOLÁCI A DĚTI S ODKLADEM NEPLATÍ (POVINNÁ PŘEDŠKOLNÍ DOCHÁZKA)
 
 
CO POTŘEBUJE VAŠE DÍTĚ DO ŠKOLKY
 
Domácí obuv: dejte dítěti pohodlnou obuv, kterou si dokáže samo nazout a která se nevyzouvá. Nejsou vhodné nazouváky ani pantoflíčky. Dbejte, aby byla zdravotně vyhovující.
 
Obuv na pobyt venku: tenisky nebo sandálky, v chladnějším počasí teplou nepromokavou obuv.Oblečení dětí ve školce: děti se při hře nejlépe cítí v pohodlném oblečení( tepláčky, trička, zástěrky nebo šatičky).
 
Sportovní oblečení na pobyt venku: děti se mohou lépe pohybovat, pokud budou mít vhodné sporovní oblečení. Při pobytu venku je dětem nejlépe v teplákové soupravě( kraťasy, triko), při chadnějším počasí v šusťákové soupravě, která je odolná vlhkosti. Dbejte na pokrývky hlavy v létě i v zimě.
 
Oblečení na odpočinek: pyžamko.
 
Hračky: ve školce máme dostatek hraček, proto není nutné nosit hračky do školky. Vyjímkou může být plyšová hračka nebo polštářek, na ktrerou je dítě citově vázané při usínání a jako vzpomínka na rodiče.
 
Svým dětem pomůžete, když jim dáte takové oblečení, které si z větší části zvládnou obléknout samostatně a zároveň nebudou mít strach se ušpinit. Pro jistotu svou i dětí, dejte do igelitové tašky náhradní oblečení. Nehoda se může stát každému.

 


DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
 
 V rámci příprav materiálu Konkretizované očekávané výstupy RVP PV vzešel, na základě četných dotazů rodičů, také návrh materiálu popisující základní požadavky pro děti předškolního věku, který by mohli využít rodiče.
 
Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.
 
Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.
 
Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.
 
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
 
 Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:                                        
 
pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
 
svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
 
je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)
 
zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
 
zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
 
postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)
 
2.  Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
 
 Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 
zvládá odloučení od rodičů
 
vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
 
projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
 
ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
 
je si vědomé zodpovědnosti za své chování
 
dodržuje dohodnutá pravidla
 
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 
vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
 
mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
 
mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
 
rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
 
má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
 
přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
 
pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
 
používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
 
spolupracuje ve skupině
 
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
 
 Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 
je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí,   maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
 
zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
 
tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
 
vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
 
umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
 
rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
 
řadí zpravidla prvky zleva doprava
 
používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)  
 
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
 
 Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:                   
 
 rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich   společné a rozdílné znaky
 
složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
 
rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
 
rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
 
sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
 
najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
 
rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
 
postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
 
reaguje správně na světelné a akustické signály
 
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 
má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
 
orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
 
porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
 
rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
 
rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
 
třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
 
přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá ("přemýšlí nahlas")
 
chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
 
rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
 
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 
soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
 
"nechá" se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
 
záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
 
pamatuje si říkadla, básničky, písničky
 
přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
 
postupuje podle pokynů
 
pracuje samostatně
 
8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 
uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
 
navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
 
nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
 
je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
 
zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
 
vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
 
ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
 
k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
 
je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
 
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 
pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
 
zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
 
je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí 
 
svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
 
zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
 
zná celou řadu písní, básní a říkadel
 
zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
 
vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
 
hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli
 
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
 
vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
 
zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
 
ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
 
má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
 
přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
 
má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
 
chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
 
zná faktory poškozující zdraví (kouření)
 
-         uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí

V rámci příprav materiálu
 
Konkretizované očekávané výstupy RVP PV vzešel, na základě četných dotazů rodičů, také návrh materiálu popisující základní požadavky pro děti předškolního věku, který by mohli využít rodiče.
 
Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu.
 
Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky.
 
Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.
 
Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady.
 
Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.
 
Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy.
 
Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.           
 
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze  
 
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)       
 
2.  Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:zvládá odloučení od rodičůvystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladáchovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)je si vědomé zodpovědnosti za své chovánídodržuje dohodnutá pravidla 
 
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti  Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředímá přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopenopřirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidlapokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)spolupracuje ve skupině            
 
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci  Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí,   maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstímvede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)řadí zpravidla prvky zleva dopravapoužívá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)                   
 
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy  Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich   společné a rozdílné znaky, složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů, rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů),         rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé),sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově), najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily, rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy), postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí), reaguje správně na světelné a akustické signály 
 
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech  Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětůtřídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá ("přemýšlí nahlas")chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrintyrozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký) 
 
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)"nechá" se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotitpamatuje si říkadla, básničky, písničkypřijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit jepostupuje podle pokynůpracuje samostatně 
 
8.  Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádínebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkýchje ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupinyvyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názorve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi říditk ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším) 
 
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost  Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představenízaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co nezajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdinyzná celou řadu písní, básní a říkadelzpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábíhraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli 
 
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovatmá poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebnémá poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)zná faktory poškozující zdraví (kouření)-         uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí